TOP 5 greșeli în alegerea unei biciclete second hand

bicicleta second hand ce trebuie sa verifici

Bicicletele second hand reprezintă o bună parte din piața de biciclete din România.

Cred că în momentul de față bicicletele second hand sunt printre cele mai vândute categorii de biciclete (în ceea ce privește starea) din piața autohtonă.

Păi de ce este această situație?

Cumva este simplu și logic!

Nu pentru că suntem noi mai săraci sau zgârciți (deși și asta este posibil) ci pentru că este pentru unele persoane mai logic ca să cumperi o bicicletă second hand datorită deprecierii produsului.

Odată ce un produs a fost desigilat și utilizat, indiferent de natura lui, acesta începe automat să se devalorizeze în timp.

Cu cât uzura lui este mai mare cu atât se devalorizează mai rapid și practic și pierde valoarea la revânzare.

De asta de multe ori telefoane, laptop-uri sau chiar biciclete când sunt revândute ca utilizate (după o utilizare medie de mai bine de 2 ani) uneori se comercializează chiar la jumătate din valoarea lor inițiale de noi.

La biciclete principiile devalorizării se respectă în mare parte însă aici e vorba în același timp și de brand, seria de componente și de starea uzurii elementelor esențiale.

În acest articol am să-ți dau top 5 greșeli atunci când alegi o bicicletă second hand și de ce este important să eviți aceste greșeli pe cât posibil.

5.Nu ai inspectat atent cadrul

Cadrul este cel mai esențial element din funcționarea bicicletei și necesită mai multă atenție în cazul unei biciclete second hand.

Dacă ai cadrul compromis este clar că restul componentelor nu o să mai fie utilizabile în configurația actuală.

De asta este foarte important ca la o bicicletă second hand să acorzi atenție extrem de mare la starea în care se află cadrul.

Trebuie să analizezi atent următoarele zone:

  • zona de cuveți
  • zona de butuc pedalier
  • zona tijei de șa
  • zona în care se prinde roata din spate
  • zona urechii de cadru
  • fisuri pe părțile inferioare ale cadrului

Chiar dacă este extrem de important să fii atent la cadru, cazurile în care acesta este fisurat sau are probleme sunt destul de rare. Mai ales dacă bicicleta în sine este de la un brand de renume.

Însă e bine să ai în vedere acest aspect înainte să dai curs achiziției.

Cere clipuri video specifice vânzătorului sau imagini cu fiecare parte din cadru și dacă acesta accepta să ți le furnizeze pe toate crește șansa ca el să fie un vânzător de bună credință.

Însă indicat ar fi să mergi să vezi tu cadrul în persoană.

4.Transmia să fie extrem de uzată

Uzura unei biciclete second hand se vede cel mai bine în transmisie.

În casetă, în lanț, în pedalier, deraior, schimbătoare și rulmenții aferenți.

Ce trebuie să inspectezi la o transmisie atunci când cumperi o bicicletă second hand:

  • dacă dinții casetei de pinioane și dinții foii sunt tociți excesiv
  • dacă deraiorul este strâmb
  • dacă schimbarea se face 90% consistent pe toate vitezele
  • dacă rulmenții butucului pedalier sunt compromiși
  • dacă cămășile de cablu și schimbătoarele sunt în stare bună estetic
  • dacă lanțul are joc între zale sau este ruginit

Practic toate aceste elemente fac ca transmisia ta să funcționeze în parametri. Unele elemente ale transmisiei sunt mai ieftin de înlocuit, altele mai scumpe, însă dacă ești atent la toate aceste îți pot spune dacă bicicleta second hand ce vrei să o cumperi a fost întreținută și nu abuzată fără să i se facă un service.

Chiar dacă transmisia este în regulă recomand să schimbi cămășile de cablu și să cureți cablurile sau să le înlocuiești.

Pe lângă asta să utilizezi un spray ca WD40 la manete, să le cureți și să le gresezi.

3.Frânele nu sunt sigure

Frânele mecanice

Dacă frânele bicicletei nu țin mai deloc sau fac sunete metalice ciudate, atunci cel mai probabil trebuie reglate și curățate.

Însă pentru a te asigura că restul componentelor sistemului de frânare sunt în regulă, trebuie să verifici:

Frânele pe saboți

  • saboții frânelor să nu fie tociți până la metal
  • profilul jantei unde intră sabotul în contact să nu fie tocit
  • mante de frână să nu fie lovită
  • basculele saboților să nu fie îndoite
  • basculele să se apropie în același timp relativ de jantă

Frânele pe disc

  • discul de frânare să nu fie ovalizat, ruginit sau să aibă o „buză” pe suprafața unde intră plăcuța în contact cu discul
  • discul să aibă toate șuruburile montate și strânse (dacă este cazul)
  • cablul sistemului de frânare să aibă tensiunea adecvată
  • plăcuțele de frână să nu fie contaminate și să mai aibă material pe ele

Frânele pe disc hidraulice

  • să nu fie pierderi de ulei la manetă sau etrier
  • maneta se simtă fermă la apăsare
  • maneta să nu fie lovită
  • discurile să se prezinte în stare bună, cu toate șuruburile și fără buză proeminentă

2.Roțile sunt strâmbe sau au butucii compromiși

Roțile bicicletei tale sunt cele care sunt abuzate cel mai mult după transmisie.

Acestea trebuie să facă față fiecărei pietre sau borduri fără ca tu să fii pus în pericol și să te trezești pe jos.

La roți trebuie să verifici aspecte ce țin de gradul acestora de uzură, ce se traduce prin o mișcare ce nu este fină atunci când este roate învârtită în gol și în același timp poate scoate sunete ciudate când învârți roata.

Aspectul acesta indică rulmenți compromiși ce trebuie schimbați.

Dacă bucutul roții nu este pe rulmenți capsulați să este vorba de un sistem cu bile expuse, atunci există o șansă ca și cuveții din interiorul bucutului (suprafața unde alunecă bilele) să fie compromisă.

Lucru ce în linii mari nu se înlocuiește, ci doar se schimbă butucul cu totul.

Dacă bucutul este cu rulmenți capsulați, atunci schimbarea este o idee mai simplă și cazurile când butucul este compromis sunt considerabil mai mici.

Ce trebuie să mai ai în vedere la roată este centrarea pe laterală și radială.

Dacă roata nu pare să fie un cerc aproape perfect și are joc pe lateral dar și radial, posibil să fi suferit un impact puternic și necesită centrare.

Nu toate service-urile de biciclete știu să centreze o roată și radial.

1.Furca cu suspensie sau amortizorul necesită service

Dacă bicicleta vine cu suspensie, este crucial să inspectezi suspensia că funcționează în parametri.

În linii mari, o bună parte din biciclete ce vin cu suspensie pe față sau pe spate, nu au mai avut parte de un service de mult timp.

De asta este indicat ca tu să o inspectezi cât de bine poți și să întrebi proprietarul când furca a fost dusă la un service ultima oară.

Dacă a fost făcut un service în ultimul an, atunci nu este necesar să intervii la ea, dacă service-ul a fost făcut cu mai mult de un an în urmă atunci îți recomand să-i faci un service total.

Ce trebuie să mai întrebi proprietarul este cât de des ieșea cu bicicleta, astfel poți ști dacă e nevoie să faci service lowerelor sau nu (brațelor inferioare este recomandat să le faci un service la 50 de ore de mers sau la 3-4 luni, valabil doar pentru furcile în baie de ulei).

Aceleași reguli se aplică și suspensiei de pe spate, întrebi proprietarul de service și dacă nu a avut un service făcut recent este recomandat ca să faci tu unul.

Concluzie

Dacă ești în căutarea unei biciclete second hand ai zeci poate sute de opțiuni în anumite situații.

Însă din nefericite nu toate sunt o alegere bună pentru tine, indiferent de prețul la care se comercializează.

Bicicleta trebuie să o verifici temeinic și mai ales să te asiguri că nu este furată, pentru că și asta este o problemă ce trebuie să o iei în considerare. Mai ales în situațiile când prețul pare mult prea bun să fie adevărat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Scroll to Top